Manapság a közpark fenntartás tervezése, kivitelezése, dokumentálása és ellenőrzése is elképzelhetetlen fejlett térinformatikai szoftver nélkül. A QTA rendszerünk fejlesztését 2019-ben kezdtük, mára pedig több mint egymillió karbantartást rögzítettünk vele. Ennek a szoftvernek köszönhetően tudjuk a Városliget száz hektáros területét igen magas színvonalon kezelni és dokumentálni.
Bármennyire is hihetetlen, a sikersztori, a kutyapiszok gyűjtők problémájától indult, és egy jókora meglepetés tette egyértelművé létjogosultságát.
“Valóban így volt. Amikor 2019-ben megbíztak minket 1100 eb ürülék gyűjtő ürítésével, még mi sem sejtettük, mekkora fába vágtuk a fejszénket – nevet Bubla Szabolcs, vállalatunk ügyvezetője. – Próbáltunk átlátható rendszert kialakítani, ezért a korábbi partnerünkkel közösen úgy döntöttünk, hogy QR-kódot helyezünk a kukára, az ürítésük során a munkatársaink ezt leolvassák, így tudjuk dokumentálni az elvégzett feladatot.”
Az ötlet bevált. Sőt egy igen nagy meglepetéssel szolgált mind cégünk mind pedig a megrendelő felé. Kiderült ugyanis, hogy bár 1100 kuka ürítéséről szólt a megállapodás, valójában 2400 darab van.
“Óriási volt az eltérés, de nem csak mi lepődtünk meg, hogy több mint kétszer annyi kuka van, mint amire szerződtünk, hanem a megrendelő is. Innentől kezdve pedig nem is volt kérdés, hogy van létjogosultsága egy térinformatikai szoftvernek.
Olyan eszközt képzeltünk el, amely a munkaszervezés legelső fázisától kezdve a teljesítési igazolások elkészítésén át egészen a havi kimutatásokig digitalizálja a munkafolyamatot, ezáltal költséget takarít meg és segítségével optimalizálhatók a zöldterületek fenntartási folyamatai is.”
Így született a QTA alkalmazás
Ezzel gyakorlatilag kezdetét is vette a QTA térinformatikai rendszer fejlesztése, amely meglepően rövid idő, három hónap alatt már használható stádiumba került.
“Természetesen az Exe Lounge-al közösen nem csak a kukára fejlesztettük, más területeken is elkezdtük használni: gallyazás, ifjítás, parkfenntartás.
A Főkert megbízásából faültetési és gondozási feladatokat látunk el. A faültetés során az első három év kritikus. Ha ez idő alatt nem marad életben a fa, akkor az a mi felelősségünk. Mondanom sem kell, hogy amikor két–háromezer fát kell egyszerre kezelni, akkor nagyon nehéz dokumentálni, hogy egy fa miért maradt életben, a másik pedig miért nem.
Ezért a fákat is elláttuk QR-kóddal. A locsolásukkor pedig átfolyásmérőt alkalmaztunk, így mindegyik fa gondozását pontosan követni tudtuk. Jelenleg 15 átfolyásmérővel ellátott locsolóautónk van, és nem csak a fák, hanem a cserjék és a virágok esetében is alkalmazzuk őket.”
Miben segít a QTA a dokumentáláson túl?
Bár egy probléma megoldása indította el a QTA fejlesztését, menet közben szépen gyűltek a feladatok, amikben nélkülözhetetlen segítséget nyújt.
“A dokumentálás volt az első gondolatunk, de ha egy szóban kéne válaszolni arra a kérdésre, hogy mire jó még a QTA, akkor azt mondanám, hogy (majdnem) mindenre. Az elvégzett munka dokumentálásával igazolni tudjuk a megrendelő felé a teljesítést. Gondoljunk csak bele, hogy ez a 2400 kuka esetében mennyire nehéz feladat lenne a QTA nélkül.
Mi is tudjuk ellenőrizni a munkavállalóinkat, illetve ha a folyamatban bárhol probléma merül fel, az azonnal látszik és közbe tudunk avatkozni. A munkaszervezés optimalizálásában szintén használjuk.
De mondok egy egészen triviális példát: az összegyűjtött zöldhulladék kupacok helyszínét a QTA a Google Maps alapján határozza meg. Ez alapján optimálisan tudjuk megszervezni az elszállítást, és az is azonnal látszik, ha saját kapacitással nem tudjuk megoldani, és alvállalkozókat kell igénybe vennünk.”
A QTA jelentette az alapot a Szolgáltatási Szint Megállapodáshoz
A QTA pontos dokumentációja tette lehetővé, hogy a megrendelő felé havi elszámolás készüljön az elvégzett egységáras feladatokból. Sőt, a következő lépcsőnek, az SLA-nak (Service Level Agreement, magyarul Szolgáltatási Szint Megállapodás) is megteremtette az alapját.
Ez rögzíti, hogy a vállalkozónak milyen szolgáltatásokat kell teljesítenie, valamint ezeket a megrendelő milyen minőségi kritériumok mentén és hogyan fogadja el.
“Az SLA-alapú szerződések legfontosabb célja a szolgáltatási minőség folyamatos biztosítása. Ebben az esetben a megrendelőnek csak azt kell meghatároznia, hogy a területet milyen állapotban szeretné tartani.
Például, a fű magassága nem lehet 3 centiméternél alacsonyabb, de 6-nál magasabb sem. Az pedig a mi dolgunk, hogy ezt hogyan érjük el. Az elvégzett munkákat pontosan dokumentáljuk, amelyeket minőség alapján pontoz a megrendelő, és ez alapján fizet.
Ha a pontszám nem éri el a kívánt értéket, akkor a munka nincs olyan minőségben elvégezve, mint ahogyan elvárták, így kevesebbet is fizet érte a megrendelő.”
A Városliget az első SLA megbízásunk
Az SLA alapú szerződések még nem elterjedtek Magyarországon, de egy igen komoly referencia munkával rendelkezünk a Városliget fenntartásával.
“A Városliget volt az első SLA megbízásunk. A fenntartónak megvolt a teljes kataszteri adatbázis, ez alapján összeállította a feladatokat, azokat egységárazta, és az éves költségekből kalkulált egy havidíjat.
Az elvégzendő feladatok nagyon részletesen szerepelnek egy hatvan oldalas dokumentumban, például, hogy milyen hőmérséklet mellett mikor mennyi vízzel kell öntözni, az öntözést hogyan kell megoldani, illetve, hogy a talaj szárazságát mikor és hogyan kell ellenőrizni.
Az SLA rendszer az egyik legjobb megoldás arra, hogy egy zöldterület, főleg egy ekkora park, mint a Városliget folyamatosan a megkívánt szinten legyen, és hogy ezt akár naprakész adatbázis alapján a megrendelő ellenőrizni is tudja.”
Dinamikus adatkapcsolat a QTA és kataszteri rendszerek között
A QTA térinformatikai rendszer kiválóan alkalmas arra, hogy az IG2 vagy Atlasz kataszteri rendszerekkel összekössék, melyeket az önkormányzatok használnak. Ebben az esetben, ha a QTA-ban változás történik, akkor az azonnal bekerül a közterületi kataszterbe, illetve fordítva is igaz. Ennek előnye, hogy a kataszter változását nem kell átvezetni, hanem automatikusan megtörténik, így az önkormányzati kataszter is naprakész marad.
Elég komoly adatbázisra kell itt gondolni, hiszen egyetlen fáról, akár negyven–ötven adat is tárolható, bár ezek közül három–négy lehet az igazán fontos fenntartás szempontjából. A QTA-t először az Újpesti önkormányzat felkérésére kötöttük össze, ők egy friss, naprakész kataszterrel rendelkeznek.
Az SLA-é a jövő
“A Városliget számunkra is komoly feladat volt, amiben nagyon sok pozitív tapasztalatot szereztünk. Úgy gondolom, hogy el kell még telnie egy kis időnek, hogy rendszeresek legyenek az SLA megrendelések, de két–három éven belül mindenképpen számítok a megjelenésükre és ahogy haladunk előre az időben úgy lesznek egyre gyakoribbak.
A fejlődés nem áll meg, amit bizonyít az az öt év is, ami alatt az eb ürülék kukától eljutottunk a QTA rendszerig és a száz hektáros Városliget gondozásig.”