A Városliget Budapest egyik legkiemelkedőbb közparkja, egy igazi zöld oázis a város szívében. Vállalatunk már több mint egy éve gondozza ezt a csodálatos területet. A közpark fenntartási munkálatokat, a magyarországi közparkok között egyedülálló módon, SLA rendszerben (Service Level Agreement), azaz szolgáltatási szint megállapodás alapján végezzük. Ez garantálja, hogy a park minden eleme megfelel az előre meghatározott minőségi és fenntartási kritériumoknak.
Ehhez azonban elengedhetetlen az átlátható és ellenőrizhető munkavégzés. Munkánk szervezéséhez, dokumentálásához, valamint az elszámoláshoz a QTA térinformatikai rendszert használjuk.
Térinformatikai rendszer bevezetése a közterület fenntartásba
2019-ben kezdtük meg az ExeLounge Kft-vel közösen fejlesztett QTA térinformatikai rendszer alkalmazását, amely innovációt hozott a XI. kerületi közterület fenntartásba. Ennek alapját a kerületben korábban elkészült kataszteri térkép adta, amely megmutatta az összesen 2400 kuka pontos helyét.
A QTA bevezetésének hátterében az állt, hogy ebben az időszakban megnövekedett az ürítetlen kukákra vonatkozó lakossági panaszok száma. Gyakran előfordult, hogy a kukák reggeli leürítése után már délelőtt újabb panaszok érkeztek. A QTA térinformatikai rendszerrel megvalósítottuk az ürítések precíz dokumentálását, amelyből egyértelműen láthatóvá vált mely területek igényelnek nagyobb figyelmet.
A rendszer bevezetésekor a technológia elsajátítása mellett az okostelefon használata is komoly kihívást jelentett egyes munkatársaink számára. Ma már a QTA rendszer használata még könnyebben és gyorsabban sajátítható el, így még hatékonyabbá vált a szoftver alkalmazása.
Milyen előnyöket kínál a QTA alkalmazása és hogyan fejlődött az elmúlt években?
A QTA térinformatikai rendszer az innováció és hatékonyság találkozása, mely a megbízó, a szolgáltató, valamint a munkavállaló számára egyaránt védelmet biztosít. A rendszer átláthatóan dokumentálja a munkafolyamatokat, így nem csak a munkavégzés tényét támasztja alá, hanem a vezetői döntéshozatalt is egyszerűsíti. A számos bürokratikus teendő integrálása és az agilis elszámolási lehetőségek révén pedig jelentős időt és erőforrást spórol.
Habár a QTA kezdetben kataszteri felmérésre épült, annak folyamatos aktualizálásával kiküszöböli a további költséges felmérések szükségességét, így a hosszú távon gondolkodó önkormányzatoknak is további megtakarítási lehetőséget kínál. A szoftvert a gyakorlati tapasztalataink alapján folyamatosan fejlesztjük, és ma már a felhasználók számára intuitív és hatékony eszközként szolgál.
Néhány helyszínen a hálózati lefedettség ugyan kihívást jelenthet de a rendszer összességében optimalizálja a munkaidőt és növeli az operatív hatékonyságot. Mindezzel lehetővé válik a vezetők számára, hogy az irodai környezetben is átfogó képet kapjanak a terepi folyamatokról, miközben természetesen a személyes jelenlét értékét sem veszíti el.
QTA modulok és bővülésük
A QTA térinformatikai rendszer bevezetése a közterület- és parkfenntartásba a kukaürítési modulokkal vette kezdetét. Az évek során a rendszer továbbfejlődött, és jelentősen bővült. Így ma már számos komplex feladatot is képes lefedni, legyen szó:
- fiatal fák gondozásáról,
- felnőtt fák ápolásáról,
- játszóterek és azok eszközeinek karbantartásáról,
- zöldterületek ápolásáról
- az illegális hulladékok kezeléséről.
Köszönhetően az összefüggő és logikus struktúrának, a felhasználók könnyedén alkalmazkodnak a számunkra ismeretlen modulokhoz is. Az egyetlen különbség a modulok között a QR kód jelenléte vagy hiánya.
SLA jelentése és sajátosságai
Az SLA (Service Level Agreement) rendszer egy kötelezettségvállaláson alapuló megközelítés, ahol a szolgáltató egy előre meghatározott havidíj fejében kötelezettséget vállal arra, hogy a gondozott terület folyamatosan megfelelő állapotban legyen. Ebben az esetben nem egyedi megrendelések alapján történik a különböző munkák elvégzése, hanem a kívánt szintű szolgáltatás állandó fenntartása érdekében folyamatosan.
Az SLA rendszer dinamikus és rugalmas munkaszervezést igényel az időjárási viszonyok és más tényezők változékonysága miatt. A színvonal fenntartásához szükséges feladatok elvégzését pedig részletesen és visszakövethetően kell dokumentálni. Az adatok rögzítése az ellenőrzéseket követően azonnal megtörténik, amely bár intenzívebb vezetői munkát igényel, de egyszerűsíti a munkaszervezés folyamatát.
A QTA szoftveres nyomon követést ma már számos szolgáltatási területünkön alkalmazzuk sikerrel, az SLA rendszer viszont még nem ért el ilyen szintű ismertséget a kertészet, a zöldterület-fenntartás világában. Az ingatlan kezelés, a facility management területen azonban egyre elterjedtebb megoldásról van szó.
Az SLA rendszer iránti érdeklődés önmagában nem elegendő: mélyreható tervezés és előkészületek szükségesek a sikeres bevezetéshez. Bár a rendszer számos területre adaptálható, alapjaiban megfelelő infrastruktúrát és adatbázist igényel.
A Városliget SLA szerződésben történő fenntartásának kihívásai
A Városliget Budapest zöld szíve, a XIV. kerületben helyezkedik el, lenyűgöző 120 hektáros kiterjedésével, melyből 80 hektár természetes zöld oázis. A parkban találhatók olyan ikonikus épületek és látnivalók, mint a
- Széchenyi Gyógyfürdő és Uszoda,
- Magyar Zene Háza,
- Vajdahunyad vára,
- Fővárosi Állat- és Növénykert.
A Városliget Budapest gyönyörű „kirakataként” is szolgál, és rendkívüli látogatottsággal bír. Ezért elengedhetetlen az állandó karbantartás, amely olykor kihívásokkal teli. A játszótér például évente több mint egymillió látogatót vonz, mégis minden reggel újszerű fényben kell tündökölnie. A 6 hektáron elterülő Városligeti csónakázó tó fenntartása is különös figyelmet igényel, mivel speciális körülmények között működik.
Az SLA rendszert a Városliget Zrt. kezdetben az épületek kezelésére vezette be, és az ott bevált elvet kívánta a parki fenntartásba is bevezetni. Ez pontos eljárásrendet és jól átgondolt rutin műveletek bevezetését igényli munkatársainktól, azonban sosem lesz állandósult vagy robotikus a Városliget fenntartása. Az óriási látogatottság, a park kirakat jellege, vagy éppen az időjárás hatásai miatt ugyanis gyakran keletkeznek azonnali reakciót követelő feladatok.
Mára büszkén állíthatjuk, hogy a megrendelővel közösen kidolgozott, és a hazai közösségi zöldterületek között egyedülálló módon SLA alapú fenntartási rendszerünk bevált, amit a látogatók pozitív visszajelzései és a megrendelő elismerése egyaránt igazol.
Parkfenntartás és zöldterület kezelés a DeerGarden szolgálatában
A DeerGarden-nél szakmai elhivatottsággal vállalunk parképítést, parkfenntartást és zöldterület kezelést. Tapasztalt szakembereink a legújabb trendekkel és technológiákkal állnak rendelkezésre, hogy olyan parkokat és zöldterületeket hozzanak létre, illetve tartsanak meg eredeti fényükben, melyek igazi nyugalmi zónát kínálnak a városi rohanásban.
A parkok és zöldterületek nemcsak esztétikai értéket képviselnek, de nagyban hozzájárulnak a városok fenntarthatóságához és a városlakók életszínvonalának növeléséhez. Akár egy új park kialakításáról, akár egy meglévő zöldterület rendszeres gondozásáról legyen szó, a DeerGarden garantálja a kiváló minőséget.