Mióta világ a világ foglalkoztatja az emberiséget a jövő, különböző fikciókat szövünk arról, hogy milyenek lesznek az autók, a házak. De milyenek lesznek a jövő játszóterei? Biztos, hogy még mindig a jövőről beszélünk? Vagy már inkább a jelenről. Ma már minden okos: a TV, a telefon, sőt már a játszóterek is. Ennek járunk most mélyebben utána.
A jövő játszótereit a mai gyerekek teljes természetességel veszik birtokukba. Nem meglepő számukra, ha egy játszótér például interaktív. Az okos játszóterek remekül ötvözik a fizikai játékokat a digitális szórakozással, így a gyerekeket új, kortárs módszerekkel lehet ösztönözni a mozgásra és a tanulásra. Azonban még kihívásokat jelenthet, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az okoseszközök használata és a való világ között.
Nyugat-Európában az okosvárosok térhódításával, teljesen természetes, hogy a közösségi szolgáltatásaikat, így a játszótereiket is okossá teszik. Magyarországon ezek a megoldások még különlegesnek számítanak, de már vannak olyan városok, ahol a hagyományos játékeszközök helyett a városvezetés a digitális eszközöket részesíti előnyben. Ez kiváló város- és településfejlesztési lehetőség, amely finanszírozását remek pályázatok könnyítik meg.
Mégis mikor kezdtek el digitalizáódni a játszótéri eszközök?
A játszóterek az elmúlt évtizedekben jelentős fejlődésen mentek keresztül. Korábban lehetett látni példákat tematikus játszóterekre, mely akkoriban az innovációt jelentették e téren, ma pedig már az interaktív játékeszközök piacáról beszélhetünk. A hagyományos és interaktív eszközök meghatározása között a fő különbség a technológia beépítése a dinamikus interakciók biztosítása érdekében. Mivel még nem teljesen kiforrott a piac, így vannak bizonytalanságok az okos játékok fogalmát illetően, hol és hogyan válik szét a hagyományostól. Fogalmi különbséget azonban nem teszünk okos és interaktív játszóterek között, ezek egymás szinonimái.
A legtöbb interaktív játszótér úgy működik, hogy az eszközökhöz tartozik egy szoftver és egy applikáció, amely összeköti a hagyományos játszóteret a digitalizációval az okostelefonokat felhasználva. Ez több célt is szolgál a játékélmény maximalizálásán túl, hiszen ennek segítségével a fenntartók adatokat gyűjthetnek a játékok használatának gyakoriságáról, a családok szokásairól, de a karbantartási munkálatokban is nagy segítséget jelent. A szülők megnézhetik, hogy gyermekük játékideje, hogyan járul hozzá az ajánlott napi egy óra fizikai aktivitáshoz. Az adatgyűjtés felvethetne adatkezelési kérdéseket, azonban erre a gyártók és fenntartók is odafigyelnek és anonim adatgyűjtést folytatnak.
Az eszközök beszerzése és fenntartása jelentősebb költségekkel jár, mint a hagyományos játékok telepítése és karbantartása, azonban ha a legújabb generáció igényeit szeretnénk kiszolgálni, akkor megtérülő beruházás.
Okos játszóterek gyerekekre gyakorolt pozitív hatása
Ma a mozgásszegény életvitel hatalmas problémát jelent, ugyanakkor szem előtt kell tartani, hogy a digitális korban született gyerekek érdeklődését a hagyományos eszközökkel már nem lehet hosszútávon megragadni és mozgásra, játékra ösztönözni.
Az interaktív játszóterek nagyobb élvezetet biztosítanak számukra és megtartják érdeklődésüket a folyamatos szoftverfrissítéseknek köszönhetően, hiszen így a telepített eszközök folyamatos megújulást tudnak biztosítani. Kutatások kimutatták, hogy a gyerekek a digitális eszközök hatására, többször, hosszabb és aktívabb időt töltenek el a játszótereken.
A játék és mozgás öröme mellett beszélhetünk edukációról is, ugyanis olvasásra, számolásra és természetismereti tudás bővítésére is “késztetnek” az eszközök.
A gyártók hosszú évekig tervezték és tesztelték különböző szakemberekkel együttműködve a játszóterek mai ékköveit, az okoseszközöket. Ebből adódik, hogy a digitalizációt fejlesztő céllal vezették be, mely a szülőknek és gyerekeknek is megmutatja a mindennapi használatban lévő okoskészülékeik ma még kevésbé kihasznált funkcióit. Példaként említve az egyik nyugat-európai gyártót, aki beépítette játékába a kiterjesztett valóságot, így a gyerekek dínó csontok után kutathatnak a városok legnagyobb parkjaiban. Így egy játék során létrejön a szórakozás, a tanulás és az aktív mozgás is.
A piacvezető Yalp és több versenytársa is figyelmet fordít a mozgássérült gyerekek játékélményére, így ők is önfeledten élvezhetik és használhatják barátaikkal a legklasszabb játékokat a parkban.
Naprakész információ teszi az okos játszóterek biztonságossá
A digitális visszajelzéseknek köszönhetően a kezelők mindig naprakész információkkal rendelkeznek a játékeszközök állapotát illetően. A karbantartásokat és javításokat ezeknek az állapotjelentéseknek az alapján optimálisan tudják beütemezni, így a szülők a legnagyobb biztonságban tudhatják gyermekeiket.
Digitális játszótéri eszközök csoportjai
A játékeszközök főként a szórakozásra és edukációra helyeznek fókuszt a napi ajánlott mozgásidő mellett.
A sporteszközök, amelyek a gyerekek mellett a felnőtteket is célozzák, kifejezetten mozgásközpontúak. A szoftver segít az eszközpark rendeltetésszerű használatban, az ajánlott és testreszabott gyakorlatok elvégzésében és az fizikai állapot felmérésében.
Hogy áll Magyarország az okosparkok terén?
Hazánkban jelenleg még nagyon kevés lehetőség van az okosparkok használatára, azonban vannak már sikertörténetek. Az első interaktív játszótér Kazincbarcikán telepítették. A játékok segítik a gyerekeket a számolás és olvasás elsajátításában. Az eszközök a piacvezető Yalp nevű holland cég gyártámányai, melyeket nagy népszerűség övez.
A másik kiváló példára az ország másik felében találtunk rá, Kaposváron. A park környezettudatos és energiatakarékos szempontok szerint épült. A város új központi eleme a testi-lelki-szellemi fejlődés jegyében készült el, amelyet az okosrendszerek kialakítása repít el a digitalicáció világába. A városfejlesztés kiemelt figyelmet fordít Kaposvár legkisebbjeire, így fontosnak tartják, hogy a jövőben épülő játszóterek teljesen az ő igényeiket szolgálják.
Nyugat-európai példák, melyek hazánk számára is kiváló példát statuálnak:
Yalp
A digitális játékok gyártásában úttörő a holland Yalp nevű cég, amely több mint egy évtizede fejleszti folyamatosan eszközeiket és a hozzájuk tartozó szoftvert, hogy a gyerekek számára mindig érdekesek legyenek játékaik. Ahogyan arról már korábban is szó esett kiemelt figyelmet fordítanak a sokféleségre, így a mozgássérült gyerekek is felhőtlenül élvezhetik a parkban eltöltött időt. Kínálatuk sokszínű, így minden gyerkőc boldog lehet világszerte eszközeik használata közben. Fejlesztéseik kiterjednek labda-, memória- és táncos-zenés játékokra. A palettájukról választottak a kazincbarcikaiak is és jó döntésnek bizonyult a visszajelzések alapján.
Pro Urba
A francia cég nem csak játszótéri eszközökkel, de kültéri sporteszközök és okos utcabútorok forgalmazásával is foglalkozik. Készletük főként ügyességi játékokat tartalmaz innovatív technológiával ellátva.
Eduplaying
Kifejezetten az edukációs eszközökre specializálódott, így a mozgás kevésbé hangsúlyos. A “játszva tanulás” módszerét integrálták eszközeikbe, mely jó gyakorlatnak bizonyult nem csak Európában, de Amerikában is. Francia versenytársukhoz hasonlóan a mozgássérült gyerekek speciális igényeire is felkészülten fejlesztik játékaikat.
Tehát megállapíthatjuk, hogy az interaktív játszótér már nem csak egy fikció, hanem valóság, és számos jó példa van jótékony hatására világszerte, hazánkban azonban még bőven van mozgástér ezek fejlesztésére. A város érdeke, hogy a közterekre fordított befektetések megtérüljenek a kihasználtságban, így muszáj lépést tartaniuk a célközönségük, tehát a gyerekek igényeivel és a hagyományos játszóterek telepítése helyett egyre inkább fontolgatni kell az interaktív játszóterek megvalósítását.